Dekking
Dekkingen evenementenverzekering
De evenementenverzekering is er niet alleen voor grote evenementen, zoals het North Sea Jazzfestival, Parkpop of de City Pier City loop, maar ook de jaarlijks terugkerende intocht van Sinterklaas of een Buurtfeest kunt u verzekeren met de evenementenverzekering. De evenementenverzekering is zeer flexibel. U kunt kiezen uit diverse dekkingen, waardoor de evenementen verzekering op maat kan worden samengesteld. De evenementenverzekering kent 2 varianten:
- Tijdelijke evenementenverzekering voor het verzekeren van een éénmalig evenement
- Doorlopende evenementenverzekering voor bedrijven, organisatie of instanties die meerdere (soortgelijke) evenementen per jaar organiseren
Rubrieken evenementenverzekering
U kunt uw evenement compleet verzekeren op 1 polis. De evenementenverzekering kan worden samengesteld uit de volgende dekkingen:
- Aansprakelijkheidsdekking
Als organisator kunt u aansprakelijk worden gesteld voor schade. De evenementenverzekering geeft dekking voor aansprakelijkheid voor lichamelijk letsel van personen en voor schade aan zaken. Zaken onder opzicht zoals ingehuurd meubilair waarvoor de organisator verantwoordelijk is, kunt u verzekeren op de cascodekking. Mee te verzekeren is: dekking van schade aan het gebouw waarin het evenement plaatsvindt. - Onkostendekking
Met de basisdekking bent u standaard verzekerd voor de onkosten die voor het evenement zijn betaald en/of eventueel nog verschuldigd zijn. Dit geldt als er buiten de wil van de organisator zich omstandigheden voordoen die er toe leiden dat het evenementwordt onderbroken, uitgesteld, voortijdig beëindigd of afgelast. De onkostenverzekering is een must-have voor elke evenementenorganisator. - Ongevallendekking
Deze verzekering biedt dekking voor het risico van ongevallen met letsel of overlijden als gevolg voor bijvoorbeeld de organisator, de medewerkers en met name genoemde bezoekers. De dekking is een vast bedrag bij overlijden en bij letsel is de uitkering afhankelijk van de mate van blijvende invaliditeit. De verzekering kan uitgebreid worden met dekking tegen medische kosten - Cascodekking
Met de cascodekking bent u gedekt tegen schade aan en verlies van zaken waarvoor de organisatie verantwoordelijk is zoals een feesttent en/of ingehuurd meubilair. Er kan gekozen worden uit twee verschillende dekkingen. De beperkte dekking omvat risico’s ten aanzien van brand, storm, diefstal na braak en ongeval tijdens vervoer. Er is ook een uitgebreide dekking (All Risks) mogelijk, waarbinnen alle van buiten komende oorzaken vallen. Schade door een eigen gebrek, computerbedieningsfouten en slijtage niet is verzekerd. Wel verzekerd is schade door diefstal na braak aan het gebouw, de auto of een deugdelijk afgesloten ruimte.Voor evenementen die niet plaatsvinden in een steen/hard pand moet het stormrisico ten minste 10 dagen voor aanvang van de dekkingsperiode van het evenement worden aangevraagd. - Extreme weersinvloedendekking
Deze verzekering dekt de kosten van afgelasting en uitstel; als het evenement niet door kan gaan, vroegtijdig wordt beëindigd of moet worden onderbroken als gevolg van extreme weersinvloeden die zich in de dekkingsperiode voordoen. Deze dekking is uitsluitend mogelijk in combinatie met de Onkostendekking en moet ten minste 10 dagen voor aanvang van de dekkingsperiode van het evenement worden aangevraagd. - Geldverzekering
De geldverzekering dekt het verlies van geld waarvoor de organisatie verantwoordelijk is of dat eigendom is van de organisatie, door diefstal na braak, afpersing met geweld of brand. Ook gedekt is schade door vals geld en verlies van geld en roerende zaken van personen die bij het evenement betrokken zijn, door afpersing of diefstal door bedreiging met geweld. De dekking geldt tijdens het verblijf op de locatie van het evenement, het vervoer, en het verblijf bij een bankinstelling of bij verzekeringnemer.
Evenementen
Welk soort evenement kunt u verzekeren?
U kiest zelf welk soort feest of evenement u wilt verzekeren. Of het nu gaat om een braderie, een verjaardagsfeest of een modeshow. Uw evenement moet wel in Nederland plaatsvinden. Om u een idee te geven van alle mogelijkheden, hebben wij een voorbeeldlijst voor u gemaakt.
- Afscheidsfeesten
- Bedrijfsfeesten
- Braderieën
- Bruiloften/Huwelijkesfeesten
- Buurtfeesten
- Concerten
- Congressen
- Dealerdagen
- Jubilea
- Manifestaties
- Modeshows
- Open dagen
- Openingsfeesten
- Personeelsfeesten
- Productpresentaties
- Seminars
- Sportevenementen
- Symposia
- Tentoonstellingen
- Verjaardagsfeesten
- Etc.
Maatwerk evenementenverzekering
Ieder evenement is weer anders. Dat vraagt dus ook om een maatwerkaanpak van uw verzekering. Bij Honig en Honig kan dat. Bijvoorbeeld voor de opening van een nieuw pand of filiaal, een buurtfeest, open dag, jubileum of reünie. Maar ook een tentoonstelling of afscheidsreceptie, een bedrijfsuitstapje, productpresentatie, modeshow of personeelsfeest. Het evenement moet wel plaatsvinden in Nederland. Gaat u toch over de grens of heeft u speciale wensen, neem dan eerst contact met ons op en bel 072-5642669 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Preventietips
Preventietips evenementen
Bij het organiseren van een evenement komt nogal wat kijken. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Het stormt en een bouwhek valt op een geparkeerde auto. Of een vrijwilliger maakt per ongeluk de barbecue kapot. Een schade kan grote financiële gevolgen hebben voor u als ondernemer. Maar kan ook belemmerend zijn voor uw vrijwilligers en bezoekers. Met onze tips bereidt u zich goed voor en kunt u schade voorkomen, ook tijdens het evenement zelf.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor de organisatie van een evenement
- Maak gebruik van een draaiboek, waarin u de taken en verantwoordelijkheden voor alle partijen duidelijk vastlegt. Controleer of u alle benodigde vergunningen heeft aangevraagd.
- Stel een calamiteitenplan op, waarin u beslissingsbevoegdheden, contactpersonen en communicatiekanalen overzichtelijk vastlegt.
- Betrek bij grotere evenementen een professionele organisatie voor het beveiligen van uw evenement. Zij helpen u bij de inrichting van de locatie en het uitwerken van de plannen voor de beveiliging, bewaking en hospitality services.
- Zorg voor voldoende bedrijfshulpverleners op de locatie, afgestemd op het soort evenement.
- Leg afspraken met leveranciers en verhuurders schriftelijk vast. Controleer algemene voorwaarden op vrijwaringen, annuleringsvoorwaarden en verantwoordelijkheid bij schade aan gehuurde spullen.
Inrichting van de locatie
Een bezoeker raakt onwel of er ontstaat een grote brand. Je moet er niet aan denken als organisator. Zorg er vooraf goed voor dat hulpdiensten snel op de juiste locatie kunnen komen.
- Geef in- en uitgangen, vluchtroutes en blusmiddelen duidelijk aan en houd ze toegankelijk.
- Houd bij het aanbrengen van versieringen en verlichtingssnoeren rekening met de bereikbaarheid van de locatie voor voertuigen van hulpdiensten.
- Controleer de locatie vooraf op gevaarlijke situaties. Denk aan goede verlichting, struikelgevaar, valgevaar bij hoogteverschillen en onbedoelde opklimmogelijkheden en de toegankelijkheid van ruimtes of terreindelen waar apparatuur staat opgesteld.
- Zorg ervoor dat afzettingen, markeringslinten, reclameborden en vlaggen geen hinder of gevaar opleveren voor passerend verkeer.
- Stel een legionellabeheersingsplan op bij de inrichting van waterpartijen en fonteinen op de evenementenlocatie.
- Laat tijdelijke stroomvoorzieningen bedrijfsklaar aanleggen door de verhuurder of een erkend installatiebedrijf. Laat individuele leveranciers niet zelfstandig aangepaste aansluitingen maken. Zorg voor extra stroomvoorziening (een noodaggregaat) als back-up bij uitval van de primaire stroomvoorziening.
- Maak uitsluitend gebruik van verwarmingstoestellen die in goede staat verkeren. Stel ze stabiel op en houd ze rondom vrij van brandbare materialen. Zorg ervoor dat onbevoegden de verwarmingstoestellen niet kunnen bedienen.
Tenten, podia en tribunes
Met de juiste maatregelen beperkt u de kans op schade door tenten, podia en tribunes.
- Maak duidelijke afspraken met de gebouw- of terreineigenaar over aansprakelijkheid voor aantasting van de locatie door ‘normaal gebruik’.
- Controleer of tenten voldoen aan de eisen voor brandveiligheid en stormbestendigheid. Bij het gebruik van ankerpennen in de bodem moet u de ligging van eventuele ondergrondse kabels en leidingen inventariseren met een KLIC melding (https://www.kadaster.nl/wetgeving-klic).
- Zorg ervoor dat podia, tribunes, loopbruggen en andere begaanbare constructies zijn berekend op de te verwachten bezoekersaantallen.
Weersomstandigheden
De weersomstandigheden kunnen extreem zijn, vooral in de zomer.
- Zorg voor een alternatief programma, zodat uw evenement bij slecht weer in ieder geval door kan gaan.
- Houd de weersomstandigheden voorafgaand en tijdens het evenement goed in de gaten. Zo kunt u op tijd maatregelen nemen om een alternatief programma op te starten en voorkomt u gevaarlijke situaties door bijvoorbeeld onweer en blikseminslag. Zorg voor voldoende drinkwatervoorzieningen als hoge temperaturen worden verwacht.
- Richt voldoende schaduwplekken in.
Ga verantwoord om met contant geld
Werken met contant geld brengt risico’s met zich mee. Een dief grijpt een kleine gelegenheid al snel met beide handen aan om zijn slag te slaan. Ook vals geld en overvallen veroorzaken regelmatig flinke schade.
- Laat de kassa nooit onbeheerd achter. Moet u even weg? Sluit de kassa dan af of neem hem mee.
- Zorg dat u valse bankbiljetten leert herkennen. De Nederlandse Bank heeft tips.
- Room de kassa regelmatig af.
- Stimuleer klanten om zoveel mogelijk elektronisch te betalen. Zorg dat u daar de mogelijkheid voor biedt.
- Laat sleutels of aantekeningen van cijfer- en lettercombinaties van uw kluis niet slingeren.
- Breng de dagomzet met twee personen, overdag en met de auto naar de bank.
- Schakel een professionele geldtransporteur in bij grote bedragen.
- Neem geen risico’s als u toch bestolen wordt. Bel zo snel mogelijk de politie en laat het aan hen over.
Bijzondere activiteiten
Grote risicovolle evenementen vragen om extra aandacht.
- Laat een uitgebreide risicoanalyse opstellen voor activiteiten die extra risico’s met zich meebrengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan auto- of motorcross, vuurwerkshows en wedstrijden of demonstraties met dieren. Scherm het publiek goed af van eventuele gevaren.
- Controleer bij de opstelling van attracties en speeltoestellen of de exploitant beschikt over een geldig Certificaat van Goedkeuring.
- Houd bij het gebruik van barbecues en kampvuren voldoende blusmiddelen en blusdekens onder handbereik.
Toezicht en bewaking
Anticipeer op mogelijke incidenten of risicovolle situaties. Wees daarbij duidelijk naar uw bezoekers.
- Stel een veiligheidsplan op om de kans op ongelukken en schade tijdens de op- en afbouw van het evenement tot een minimum te beperken. Stel een coördinator aan die verantwoordelijk is voor het toezicht op de naleving van de veiligheidsvoorschriften.
- Zorg voor voldoende toezicht tijdens de opbouwwerkzaamheden, gedurende het evenement zelf en na afloop tijdens de afbouw. Regel ook bewaking buiten de openingstijden van een meerdaags evenement om diefstal en vernielingen te voorkomen.
- Maak gebruik van professionele evenementenbeveiliging en hospitality services bij grotere evenementen (www. veiligheidsbranche.nl).
- Stel een duidelijk deurbeleid en huisregels op. Maak deze kenbaar bij de aankondiging van het evenement, op het toegangsbewijs en bij de toegang.
Heeft u vragen over schadepreventie?
Wij helpen u graag met het voorkomen van schade. Een team van ervaren risicodeskundigen staat voor u klaar.
Schade
Wat te doen als u toch schade hebt?
Schadeopname
Maar al te vaak ontstaat achteraf een discussie over de schadeoorzaak, omvang en veroorzaker. Leg vooral de basis gegevens ter plaatse vast en laat de veroorzaker en (plaatsvervangend) producent hiervoor tekenen. U vult het schadeformulier zo snel mogelijk in. Denk hierbij aan getuigen, pakbonnen en aftekenen door schadeveroorzaker. Maak indien nodig ook een foto van de schade. Download hieronder het schadeformulier.
Inventariseer eventuele getuigen
In aanvulling op de schadeopname zijn ook getuigen heel belangrijk. De discussie over de schade vindt vaak weken, zo niet maanden na het evenement plaats, waarbij dan ook iedere betrokkene zijn eigen verhaal heeft. Naarmate de tijd verstrijkt lijken de raakvlakken in deze verhalen te vervliegen, waarbij een getuigenverklaring een hoop opheldering kan geven.
Laat direct een proces verbaal opstellen door politie
Geweld en diefstal zijn zeker zaken die zo spoedig mogelijk aangegeven moeten worden bij politie. Het proces verbaal vormt ten eerste een belangrijk bewijsdocument voor de schade, biedt vervolgens politie en justitie de mogelijkheid de dader te traceren en te vervolgen. Tevens is dit voor verzekeraar belangrijk om bij een bekende dader de schade te verhalen.
Meestgestelde vragen
Kan ik als particulier ook een evenementenverzekering sluiten?
U kunt ook als particulier een evenementenverzekering afsluiten. Neemt u hiervoor contact met ons op en bel 072-5642669 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Welke rubrieken zijn er te verzekeren onder een evenementenverzekering?
U kunt de volgende rubrieken verzekeren bij de evenementenverzekering: aansprakelijkheid, onkosten, ongevallen, casco, extreem weer, geld en regen (onkosten).
Kunnen gehuurde zaken van de opdrachtgever onder de rubriek aansprakelijkheid worden meeverzekerd op een evenementenverzekering?
Gehuurde zaken kunt u onder de Rubriek Casco verzekeren.
Is het mogelijk een doorlopende evenementenverzekering te sluiten?
Een doorlopende evenementenverzekering is alleen mogelijk voor de rubrieken aansprakelijkheid, onkosten en casco.
Bestaat er een bruiloftsverzekering?
U kunt uw bruiloft perfect verzekeren met de evenmentenverzekering.
Bestaat er een bedrijfsfeestverzekering?
Ook een bedrijfsfeest kunt verzekeren met de evenementenverzekering.
Voordelen
Voordelen evenementenverzekering
- UItstekende dekking en scherpe premie
- Tijdelijke evenementenverzekering voor een éénmalig evenement
- Doorlopende evenementenverzekering voor bedrijven, instellingen of organisaties die meerdere (soortgelijke) evenementen per jaar organiseren
- Keuze uit 6 verschillende dekkingen waardoor maatwerk mogelijk is
- 1 polis en 1 nota
- Snelle afwikkeling bij schade
- Onafhankelijk advies en deskundige bemiddeling
Meer weten over de evenementenverzekering?
Heeft u vragen, wenst u meer informatie of wilt u een vrijblijvende offerte van de evenementenverzekering? Neem dan contact op met Honig en Honig en bel 072-5642669 of mail uw vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zijn u graag van dienst met onafhankelijk advies, deskundige bemiddeling, professioneel contract- en polisbeheer en HR- en Schadeservice.
Wilt u weten welke risico's uw bedrijf loopt? Dan kunnen wij u helpen met een Risicoscan