Waarom algemene voorwaarden?
Met algemene voorwaarden geeft u duidelijkheid over onder meer uw:
- leverings- en betalingstermijnen
- transportvoorwaarden
- eigendomsvoorbehoud
- garanties
- afhandeling van geschillen
- aansprakelijkheid
Welke regels gelden voor algemene voorwaarden?
- Algemene voorwaarden moeten juridisch gezien ‘redelijk’ zijn. Anders kunnen ze (gedeeltelijk) door de rechter ongeldig worden verklaard. Doet u zaken met consumenten? Dan gelden zwaardere eisen dan wanneer u business-to-business werkt.
- Algemene voorwaarden moet u op tijd van toepassing verklaren: vóór of tijdens het aangaan van de overeenkomst. Onthoud dat telefonische en mondelingen afspraken ook overeenkomsten zijn.
- U moet uw algemene voorwaarden beschikbaar stellen voor uw klanten, zodat ze er kennis van kunnen nemen. U kunt ze bijvoorbeeld meesturen met offertes, afdrukken op de achterkant van het briefpapier of opnemen in catalogi en prijslijsten. Online-klanten kunt u de mogelijkheid geven om de algemene voorwaarden te bekijken, op te slaan en te printen. Denk eraan om uw algemene voorwaarden eventueel te laten vertalen.
Zelf algemene voorwaarden opstellen?
- Zorg dat uw algemene voorwaarden goed aansluiten op uw bedrijfsactiviteiten.
- Laat u adviseren door een advocaat of juridisch adviseur over de redelijkheid van uw algemene voorwaarden.
- Deponeer uw algemene voorwaarden. Dit doet u door ze te registreren bij een notaris of Kamer van Koophandel.
Algemene voorwaarden en samenwerken met leveranciers
Werkt u samen met een leverancier of onderaannemer? En hanteert ieder eigen algemene voorwaarden?
- Spreek van tevoren duidelijk af welke algemene voorwaarden van toepassing zijn. In de wet is geregeld dat de voorwaarden die het eerst van toepassing zijn verklaard geldig zijn – tenzij deze vóór het sluiten van de overeenkomst expliciet schriftelijk zijn afgewezen. Let op: een afwijzing in uw eigen algemene voorwaarden is niet genoeg.
- Controleer of de algemene voorwaarden van uw leveranciers niet zwaarder zijn dan de bepalingen die gelden voor uw afnemers.
Aansprakelijkheid uitsluiten
In uw algemene voorwaarden kunt u bepaalde vormen van aansprakelijkheid uitsluiten of beperken. Bijvoorbeeld:
- Indirecte schade, zoals vertraging, stagnatie, bedrijfsstilstand, productieverlies, bedrijfsschade en winstderving.
- Schade van anderen. Dit doet u door uw opdrachtgever of afnemer u hiervoor te laten vrijwaren.
- Een schadevergoeding die maximaal het factuurbedrag of het honorarium bedraagt.
- De aansprakelijkheid die verder gaat dan het nakomen van uw garantie.
- De aansprakelijkheid die verder gaat dan het vervangen van een product dat niet aan de overeenkomst voldoet.
Heeft u vragen over schadepreventie?
Honig en Honig adviseert u graag over hoe u de kans op schade vermindert. Onze adviseur staat voor u klaar.
Meer weten over uw bedrijfsverzekeringen?
Heeft u vragen, wenst u meer informatie of wilt u een vrijblijvende offerte voor uw bedrijfsverzekeringen? Neem dan contact op met Honig en Honig en bel 072-5642669 of mail uw vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zijn u graag van dienst met onafhankelijk advies, deskundige bemiddeling, professioneel polisbeheer en service bij schade.
Wilt u weten welke risico's uw bedrijf loopt? Dan kunnen wij u helpen met een Risicoscan.