Dekking
Als u werkzaam bent in de ICT-sector dan weet u als geen ander dat technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Uw werkterrein en dienstverlening kunnen constant veranderen of uitbreiden. Technologische ontwikkelingen, andere toepassingen van software en nieuwe afzetmarkten hebben grote invloed op de aansprakelijkheidsrisico’s waarmee ICT-ondernemingen geconfronteerd worden. Wij begrijpen dat deze specifieke en vaak complexe risico’s van uw onderneming zich niet lenen voor een standaard aansprakelijkheidsverzekering.
U zoekt een verzekeraar die inspeelt op uw specifieke wensen. Die maatwerk levert met de snelheid die u gewend bent. Met specialisten die thuis zijn in uw vakgebied en weten waar u tegenaan loopt. Wij bieden u de Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen van de enige verzekeraar in Nederland, die een aparte afdeling die zich uitsluitend bezighoudt met aansprakelijkheidsrisico’s van ICT-ondernemingen.
Voor wie is de Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen?
De Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen biedt verzekeringsoplossingen voor een grote verscheidenheid aan ICT- organisaties die producten en diensten leveren aan derden, waaronder:
- Cloud-technologiebedrijven
- Datacenters
- Detacheringsbureaus
- Hostingbedrijven
- ICT-consultants
- Internet serviceproviders
- Ontwikkelaars van software
- Producenten van hardware
- Systeem integratiebedrijven
Waar kan mijn ICT-onderneming aansprakelijk voor worden gehouden?
Ondanks alle zorgvuldigheid bij het ontwikkelen en leveren van producten en diensten, loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld voor schade. Schades zijn onder te verdelen in ‘eigen schade’ (voor de ICT-onderneming zelf) en ‘schade geleden door derden’ (waarvoor de ICT-onderneming aansprakelijk wordt gehouden). Naast ‘directe schade’ kan er ook sprake zijn van ‘indirecte schade’.
Waarom is een aansprakelijkheidsverzekering in de ICT aan te raden?
Risicobeheersing
Met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor ICT-bedrijven wentelt u uw aansprakelijkheidsrisico’s en bijbehorende kosten (verdedigingskosten, kosten van onderzoek en mediation) af op de verzekeraar. De gevolgen van een aanspraak op de voortgang van uw bedrijf worden hierdoor geminimaliseerd.
Juridische aspecten
Leveringsvoorwaarden waarin u de aansprakelijkheid op voorhand uitsluit of beperkt, bieden niet altijd voldoende bescherming. Rechters kunnen dergelijke clausules terzijde schuiven. In zo’n geval is een aansprakelijkheidsverzekering wel zo handig.
Commercieel voordeel
Steeds vaker eisen opdrachtgevers van hun leveranciers dat zij zich verzekeren tegen beroepsaansprakelijkheid. Zonder deze verzekering loopt u het risico dat opdrachten u niet worden gegund.
Voldoen aan wet- en regelgeving
Vanuit de Europese Unie wordt verlangd dat ondernemingen die diensten aanbieden in lidstaten van de EU, in beginsel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben of een andere vorm van financiële garantie. Daarnaast is de verwachting dat beroepsorganisaties in de toekomst een aansprakelijkheidsverzekering of aansprakelijkheidsverzekering verplicht zullen stellen.
5 relevante vragen met betrekking tot uw ICT aansprakelijkheidsverzekering
- Kent de polis een ruime omschrijving van de verzekerde hoedanigheid waar alle activiteiten onder vallen?
- Dekt de polis ook aansprakelijkheid voor producten en diensten van derden, zoals toeleveranciers van hardware, software en hostingdiensten?
- Biedt de polis dekking voor het schenden van garantiebedingen?
- Is zowel de aansprakelijkheidsschade verzekerd, als de schade die de ICT-onderneming zelf lijdt?
- Bestaat er ook dekking als het risico verzwaard wordt door een verandering in de activiteiten?
Met de aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-bedrijven is het antwoord op al deze vragen: Ja!
Maatwerk door specialisten
Wij werken o.a. samen met de enige verzekeraar in Nederland met een specialistische afdeling die zich volledig richt op aansprakelijkheidsrisico’s voor ICT-ondernemingen.
Maatwerk en hoogwaardige verzekeringsoplossingen
Wij bieden u de mogelijkheid om de dekking aan te passen aan de specifieke wensen en behoeften van de verzekeringnemer of de verzekerden.
Ervaring, kennis en expertise in een wereldwijd netwerk
De verzekeraar beschikt over ervaren medewerkers die zowel lokaal als internationaal met u kunnen meedenken om een passende dekking te vinden. Desgewenst kan daarbij een beroep worden gedaan op de expertise van medewerkers binnen ons wereldwijde netwerk, dat kantoren in 54 landen omvat.
Wereldwijd dezelfde service
Het uitgebreide netwerk zorgt voor een consistente en hoogwaardige dienstverlening wereldwijd.
Schadebehandeling
Snelheid, deskundigheid en klantgerichtheid. Dat is waar de ervaren schadespecialisten voor staan. Geen schade is hetzelfde en daarom is ook de schadebehandeling uniek. Elke claim, ongeacht de aard of omvang, zakelijk of particulier, wordt met dezelfde zorgvuldigheid door de juiste experts afgewikkeld.
Financiële draagkracht en stabiliteit
De verzekeringsprogramma’s worden ondersteund door de uitstekende financiële positie van de wereldwijde organisatie. Deze sterke positie en het vermogen om grote schaden te betalen wordt regelmatig bevestigd door onafhankelijke rating bureaus, zoals A.M. Best en Standard & Poors.
Risk engineering services
De specialisten hebben uitgebreide technische kennis en kunnen aanbevelingen verzorgen om de risico’s in uw bedrijf in kaart te brengen en te verminderen.
Schadevoorbeeld 1: Cyberaanval bij toeleverancier
De verzekerde, een softwareleverancier, leverde aan een publieke instelling een softwarepakket waarmee vertrouwelijke gegevens werden verwerkt en opgeslagen. Na een cyberaanval op de toeleverancier van de software bleek dat daarmee ook de veiligheid van de door verzekerde geleverde software was aangetast. De klant meende dat verzekerde te laat had ingegrepen, waarop de klant zelf de nodige maatregelen had moeten nemen. De kosten daarvan en de verdere schade wenste de klant op de softwareleverancier te verhalen.
De schadeclaim bedroeg € 1.330.000. De verzekeraar vergoedde deze aansprakelijkheidsclaim en ook de gemaakte rechtsbijstands- en expertisekosten ter hoogte van € 140.000.
Schadevoorbeeld 2: Vertraagd en tegenvallend ICT-project
Een ICT-onderneming kreeg de opdracht bij een consultancybureau het oude softwaresysteem te vervangen door een nieuw softwaresysteem. Het nieuwe systeem werd volgens de klant echter te laat, onvolledig en met veel foutmeldingen en storingen opgeleverd. De klant claimde daarop € 1.450.000 aan schade voor onder meer gederfde inkomsten en kosten van herstel. Verzekerde en klant gingen een mediationtraject aan en troffen een schikking waarbij een schadevergoeding van € 325.000 werd overeengekomen. Deze schade werd door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Ook de rechtsbijstand- en mediationkosten waren onder de polis verzekerd.
Voorbeelden van directe schade
- Kosten van de opdrachtgever om noodgedwongen een oud systeem langer operationeel te houden;
- Kosten gemaakt om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen;
- Kosten om schade te voorkomen of te beperken.
Voorbeelden van indirecte schade
- Verlies van omzet;
- Gederfde winst;
- Gemiste besparingen.
Soms is het vergoeden van de veroorzaakte schade niet voldoende. Een rechter kan besluiten om de overeenkomst tussen de opdrachtgever en uw onderneming te ontbinden. Al ontvangen bedragen moeten dan aan de opdrachtgever worden terugbetaald. Hoe langer er geprocedeerd wordt, hoe hoger de juridische kosten voor rechtsbijstand worden. Kortom, aansprakelijkheidsclaims kunnen leiden tot aanzienlijke kostenposten.
Wat zijn de belangrijkste risico’s voor ICT-bedrijven?
- Contractbreuk *
- Onzorgvuldige dienstverlening *
- Gebrekkig product *
Schade geleden door derden ontstaan uit het niet nakomen van een contract, onjuiste of onzorgvuldige dienstverlening of wegens het leveren van een gebrekkig product. De ervaring is dat 90% van de aansprakelijkheidsclaims bij ICT-bedrijven het gevolg is van een van deze drie oorzaken. - Inbreuk op privacy *
Aansprakelijkheid die op een ICT-onderneming rust wegens het schenden van iemands privacy. - Inbreuk op intellectueel eigendomsrecht *
Aansprakelijkheid voor schade die een derde lijdt als inbreuk is gemaakt op zijn of haar intellectueel eigendomsrecht, bijvoorbeeld auteursrecht of databankrecht. - Reputatieschade *
Aansprakelijkheid voor het schenden van de reputatie van anderen door bijvoorbeeld smaad of laster. - Cyberrisico’s *
Aansprakelijkheid voor schade die derden lijden als gevolg van een cyberaanval. - Boetes en dwangsommen *
Een boete of dwangsom die een opdrachtgever krijgt opgelegd voor het handelen of nalaten te handelen van de ICT-onderneming (indirecte boete). - Zaak- en letselschade van derden *
Aansprakelijkheid voor zaak- of letselschade geleden door anderen dan werknemers. Bijvoorbeeld aansprakelijkheid voor geleverde hardware of voor een cliënt die struikelt over een gereedschapskist die door een medewerker van de ICT-onderneming onhandig is neergezet. - Werkgeversaansprakelijkheid *
Zaak- of letselschade geleden door een werknemer, waarvoor de ICT-onderneming als werkgever aansprakelijk wordt gehouden. Denk aan RSI-klachten, gerelateerd aan het werk, of aan letsel door een ongelukkige val tijdens een personeelsuitje. - Het niet kunnen innen van een vordering **
Het nadeel dat een ICT-onderneming lijdt door het niet kunnen incasseren van uitstaande facturen, als hiermee een aansprakelijkheidsstelling wordt voorkomen.
Bij aanspraken, als genoemd in de punten 1 tot en met 10, wordt de aansprakelijk gehouden partij vrijwel altijd met bijkomende koste voor verdediging geconfronteerd.
* Schade geleden door derden
** Eigen Schade
Belangrijke voordelen van de Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen
Dekking voor alle ICT-producten en diensten
De polis kent geen beperking van de verzekerde producten en diensten. Zelfs niet wanneer u gedurende de verzekeringsperiode uw producten- of dienstenpakket wijzigt. De dekking blijft onverminderd van kracht, ook als hierdoor het risico wordt verzwaard.
Vrijheid in contractvoorwaarden
U bent niet verplicht om bepaalde contractvoorwaarden te hanteren. Afwijken hiervan of het accepteren van inkoopvoorwaarden van opdrachtgevers is geen probleem. U hoeft ons dit niet ter goedkeuring voor te leggen.
Dekking is niet beperkt tot het begrip ‘(beroeps)fout’
Het criterium voor dekking is uw aansprakelijkheid binnen de verzekerde hoedanigheid, ongeacht of de aanspraak gebaseerd is op een (beroeps) fout of niet.
Dekking voor gevolgen te laat opleveren
Het komt nog veelvuldig voor dat automatiseringsprojecten uitlopen of uiteindelijk zelfs geheel worden stopgezet. De financiële schade als gevolg van een te late oplevering is dan verzekerd.
Niet tussentijds opzeggen na een schade
Continuïteit van de dekking is van groot belang voor elke ICT-onderneming. De verzekeringsmaatschappij kan de polis niet tussentijds opzeggen na het voorvallen van een schade.
Dekking voor verlies van gegevens
Schade door verlies van gegevens en programmatuur is verzekerd.
Meer weten over de Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen?
Heeft u vragen, wenst u meer informatie of wilt u een vrijblijvende offerte van de Aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-ondernemingen? Neem dan contact op met Honig en Honig en bel 072-5642669 of mail uw vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zijn u graag van dienst met onafhankelijk advies, deskundige bemiddeling, professioneel polisbeheer en service bij schade. Wilt u weten welke risico's uw bedrijf loopt? Dan kunnen wij u helpen met een risicoscan.