Beveiliging personenauto's
Kiwa SCM certificeert beveiligingssystemen voor personenauto’s. Beveiligingssystemen zijn geschikt voor zowel personenauto’s als lichte bedrijfsauto’s met een boordspanning van 12.
Het VbV-keuringsvoorschrift AA04 stelt eisen aan de diefstalpreventieve werking van elektronische beveiligingssystemen voor personenauto’s. De maatregelen zijn afgestemd op de te verwachten diefstalmethodes. Een van de ontwikkelingen hierbij is dat sinds 1-1-2015 after-market systemen niet meer mogen luisteren naar de DATA BUS van het voertuig voor het uitschakelen van het systeem. Dit betekent dat het beveiligingssysteem moet zijn voorzien van een eigen handzender, elektronische sleutel of driver card.
Het VbV-SCM certificaat
Een VbV-SCM certificaat kan worden afgegeven op een voertuig wanneer deze beschikt over een Kiwa SCM goedgekeurd beveiligingssysteem. Een Kiwa SCM erkend inbouwbedrijf kan het voertuig en beveiligingssysteem certificeren wanneer de werking van het systeem gecontroleerd en goedgekeurd is.
Klassenindeling
Startonderbreker (voorheen klasse 1)
Bestaande uit een systeem met twee automatisch inschakelende blokkeringen, welke beide zorgen dat het voertuig zich niet op eigen kracht kan verplaatsen:
- Minimaal twee blokkeringen
Alarmsysteem (voorheen klasse 2)
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, dubbele detectie en alarmering:
- Startonderbreker
- Omtrekdetectie
- Interieurdetectie
- Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
- Optische signalering
Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.
Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen klasse 3)
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, driedubbele detectie en alarmering:
- Startonderbreker
- Omtrekdetectie
- Interieur detectie
- Hellingshoekdetectie
- Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
- Optische signalering
Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.
Voertuigbeveiliging door voertuigvolgsystemen
Kiwa SCM certificeert voertuigvolgsystemen voor voertuigen. Een voertuigvolgsysteem kan de locatie van een gestolen voertuig doorgeven aan een Particuliere Alarm Centrale. Deze PAC heeft direct contact met de politie, zodat zij het voertuig kunnen aanhouden. Op deze manier worden er vele voertuigen na diefstal terug gevonden. Voertuigvolgsystemen zijn geschikt voor alle soorten voertuigen zoals auto’s. vrachtauto’s en werkmaterieel.
Het VbV-keuringsvoorschrift TT04 stelt eisen aan de werking van voertuigvolgsystemen. Het belangrijkste punt van een voertuigvolgsysteem is, naast een adequate plaatsbepaling en een betrouwbare melding, de afhandeling van de melding door de politie. Om dit te garanderen worden alarmmeldingen verwerkt via een officiële gecertificeerde meldkamer (PAC). Vanaf 1-1-2015 is het alleen nog mogelijk om voertuigvolgsystemen met jamming detectie te certificeren. Een systeem voorzien van jamming detectie schakelt, wanneer er jamming wordt waargenomen, automatisch een blokkeerconditie in welke voorkomt dat het voertuig opnieuw gestart kan worden.
Het VbV-SCM certificaat
Een VbV-SCM certificaat kan worden afgegeven op een voertuig wanneer deze beschikt over een Kiwa SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem. Het afgeven van een certificaat voor het voertuigvolgsysteem is alleen mogelijk wanneer het voertuig is voorzien van minimaal een Kiwa SCM goedgekeurde startonderbreker. De basisbeveiliging dient eerst gecertificeerd te worden voordat er een voertuigvolgcertificaat kan worden afgegeven op een voertuig. Een Kiwa SCM erkend inbouwbedrijf kan het voertuig en voertuigvolgsysteem certificeren wanneer de werking van het systeem gecontroleerd en goedgekeurd is.
Klassenindeling
Vanaf 01-01-2015 zijn de benamingen van de klassen veranderd.
Benaming oude klasse |
Benaming nieuwe klasse |
Personenauto klasse 4 |
Voertuigvolgsysteem |
Personenauto klasse 5 |
Voertuigvolgsysteem |
Motorfiets klasse M3 |
Voertuigvolgsysteem |
Werkmaterieel klasse W3 |
Voertuigvolgsysteem |
Bedrijfsvoertuig klasse B5 |
Voertuigvolgsysteem |
Voertuigbeveiliging door terugvindsystemen
Het VbV-keuringsvoorschrift TV01 stelt eisen aan terugvindsystemen. Voor terugvindsystemen zijn de gestelde eisen niet langer technisch inhoudelijk, maar voornamelijk functioneel. Terugvindsystemen worden daarom zowel voorafgaand aan het toekennen van de goedkeuring, als ook daarna continu beoordeeld op effectiviteit. Leveranciers van systemen die in de praktijk niet meer effectief blijken te zijn, zullen hierop aangesproken worden, en kunnen bij uitblijven van verbetering hun goedkeuring verliezen. Zo ontstaat optimale ruimte en prikkel voor voortdurende innovatie, en differentiatie in verschillende technieken.
Bron: Kiwa