Klassenindeling alarmsystemen voertuigbeveiliging
Het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging heeft de verschillende voertuigbeveiliging-klassen in Nederland opgedeeld in zes klassen. Welke beveiligingsklasse er door de verzekeraar wordt geëist kunt u terug vinden in de offerte, de polis en in de poliswaarden.
Actuele keuringsvoorschriften CCV
Hieronder treft u een overzicht van de keuringsvoorschriften voor het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging gepubliceerd door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, het CCV. De overgang naar de nieuwe voorschriften wordt door het KIWA-SCM gefaseerd doorgevoerd in een overgangsperiode van één jaar. De nieuwe keuringsvoorschriften vindt u hieronder:
- Reglement Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging
- CCV Certificatieschema Systemen Voertuigbeveiliging versie 1.0
- CCV Keuringsvoorschrift Mechanische Beveiliging versie 2.0
- CCV Keuringsvoorschrift Mechanische Beveiliging versie 3.0 (ingangsdatum: 1 juli 2022)
- CCV Keuringsvoorschrift Opsporingssystemen versie 1.0 + C1 + C2
- CCV Keuringsvoorschrift Voertuigbeveiliging versie 2.0
Welke alarmklassen zijn er sinds 1 september 2020?
Soort voertuig |
Startonderbreker |
Alarmsysteem |
Alarmsysteem
|
Terugvind
|
Voertuig
|
Mechanische
|
Personenauto |
Klasse 1 |
Klasse 2 |
Klasse 3 |
Klasse TV |
Klasse 4 / 5 |
Klasse Standaard |
Bedrijfsvoertuigen |
Klasse B1 |
Klasse B2 |
Klasse TV |
Klasse 4 /5 |
Klasse Standaard / Zwaar |
|
Werkmaterieel |
Klasse W1 |
Klasse TV |
Klasse 4 |
|||
Motorfietsen |
Klasse M1 |
Klasse M2 |
Klasse TV |
Klasse 4/5 |
Mechanische beveiliging |
|
Aanhangwagens en |
Klasse TV (kenteken) |
Klasse Standaard |
Alarmklassen personenvoertuigen
Klasse 1, 2 en 3 worden toegepast bij personenvoertuigen (categorie M1 en M2) en bedrijfsbusjes, campers en andere voertuigencategorieën t/m 3500 kg (categorie N1).
Klasse 1 – Startonderbreker (Voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse Startonderbreker)
Een elektronische beveiliging, die voorkomt dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is voorzien van de volgende functie:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
Klasse 2 – Alarmsysteem (Voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse Alarmsysteem)
Een beveiligingssysteem dat onrechtmatige toegang tot en/of gebruik van het voertuig detecteert en signaleert. Tevens voorkomt deze dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Omtrekdetectie
- Ruimtelijke detectie
- Akoestische signalering
- Optische signalering
Klasse 3 – Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (Voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse Alarmsysteem met hellingshoekdetectie)
Een beveiligingssysteem dat onrechtmatige toegang tot, heffen en wegslepen en/of gebruik van het voertuig detecteert en signaleert. Tevens voorkomt deze dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Omtrekdetectie
- Ruimtelijke detectie
- Akoestische signalering
- Optische signalering
- Hellingshoek/wegsleepdetectie
Keyless Entry en/of Keyless Go KE01 CCV SCM certificering
Vanaf 1 januari 2021 zijn de keuringsvoorschriften voor personenauto’s met Keyless Entry en/of Keyless Go gewijzigd. Dit houdt in dat de kans aanwezig is dat bij personenauto’s (voorzien van Keyless Entry en/of Keyless Go) de af-fabriek Klasse 1 Startonderbreker en/of het Klasse 2/3 Alarmsysteem niet meer voldoen aan de gestelde Kiwa SCM/CCV eisen en daarom een aanvullende maatregel nodig is. Verzekeraars kunnen bij niet goedgekeurde auto’s aanvullende eisen stellen. Een aantal autofabrikanten heeft hun slimme sleutels al aangepast. Diverse modellen van onder meer Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Skoda, Toyota en Volkswagen voldoen al sinds 1 januari aan de nieuwe eisen.
Alarmklassen bedrijfsvoertuigen
Klasse B1, B2 en B3 worden toegepast bij bedrijfsvoertuigen, bedrijfsbusjes, campers (categorieën N2,N3, M2 en M4).
Klasse B1
Een elektronische beveiliging, die voorkomt dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is voorzien van de volgende functie:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Een te verwachten aanvalsbestendigheid van 5 minuten
Klasse B2
Een beveiligingssysteem dat onrechtmatige toegang tot en/of gebruik van het voertuig detecteert en signaleert. Tevens voorkomt deze dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Omtrekdetectie
- Ruimtelijke detectie
- Akoestische signalering
- Optische signalering
- Cabine kanteldetectie (indien van toepassing)
- Een te verwachten aanvalsbestendigheid van 5 minuten
Klasse B3
Een beveiligingssysteem dat onrechtmatige toegang tot, heffen en wegslepen en/of gebruik van het voertuig detecteert en signaleert. Tevens voorkomt deze dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Omtrekdetectie
- Ruimtelijke detectie
- Akoestische signalering
- Optische signalering
- Cabine kanteldetectie (indien van toepassing)
- Een te verwachten aanvalsbestendigheid van 15 minuten
Alarmklassen motorfietsen
Klasse M1 en M2 worden toegepast bij bromfietsen en motorfietsen, met inbegrip van quads en andere kleine voertuigen op drie, of vier wielen (categorieën L).
Klasse M1
Een elektronische beveiliging, die voorkomt dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is voorzien van de volgende functie:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
Klasse M2
Een beveiligingssysteem dat onrechtmatige toegang tot, heffen en wegslepen en/of gebruik van het voertuig detecteert en signaleert. Tevens voorkomt deze dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Akoestische signalering
- Optische signalering
- Hellingshoekdetectie/wegsleepdetectie
Alarmklassen werkmaterieel
Klassen W1 en W2 worden toegepast bij werkmaterieel (categorieën T en C).
Klasse W1
Een elektronische beveiliging, die voorkomt dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden en/of kan worden bediend. Dit systeem is voorzien van de volgende functie:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Een te verwachten aanvalsbestendigheid van 5 minuten
Klasse W2
Een elektronische beveiliging, die voorkomt dat het voertuig door onbevoegden op eigen kracht verplaatst kan worden. Dit systeem is voorzien van de volgende functie:
- Startonderbreker/blokkeersysteem
- Een te verwachten aanvalsbestendigheid van 15 minuten
Alarmklassen opsporingssystemen
Alle klassen opsporingssystemen worden toegepast bij:
- Personenvoertuigen (categorie M)
- Bedrijfsvoertuigen (categorie N)
- Motorfietsen (categorie L)
- Werkmaterieel (categorie T en categorie C)
- Aanhangerwagens en opleggers (categorie O)
Klasse 4 Voertuigvolgsysteem (Voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse Voertuigvolgsysteem)
Een systeem dat 24/7 automatisch de positie van het voertuig kan bepalen en real-time kan doorgeven aan een PAC alsmede een startonderbreker/blokkeersysteem. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies
- Positiebepaling volgens GPS
- Communicatie via GSM
- Startonderbreker/blokkeersysteem welke na diefstal verplaatsing van het voertuig op eigen kracht kan voorkomen
Klasse 5 Voertuigvolgsysteem (Voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse Voertuigvolgsysteem)
Een systeem dat 24/7 automatisch de positie van het voertuig kan bepalen en real-time kan doorgeven aan een PAC, alsmede een blokkeersysteem. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Positiebepaling volgens GPS
- Communicatie via GSM
- Startonderbreker/blokkeersysteem welke na diefstal verplaatsing van het voertuig op eigen kracht kan voorkomen
- Koppeling aan een Klasse 3 alarmsysteem voor doormelding aan de alarmcentrale en een automatische inschakeling van het blokkeersysteem
Klasse TV Terugvindsysteem (Voorheen Klasse TV01 Terugvindsysteem)
Een systeem dat een gestolen voertuig binnen 48 uur kan terugvinden, waarbij binnen 24 uur de locatie bekend moet zijn. Dit systeem is minimaal voorzien van de volgende functies:
- Mogelijkheid tot het bepalen van de positie en daarmee het opsporen van het voertuig
Bronnen: Kiwa SCM, CCV, VbV, Moving intelligence
Beveiligingseisen van de verzekeraar
Soms stelt uw verzekeraar eisen aan de beveiliging van uw auto. Bijvoorbeeld als u een dure auto heeft. Die zijn namelijk gevoeliger voor diefstal en lopen dus een groter risico op schade. Daarom is een autoalarm vaak verplicht. Maakt u op www.honigenhonig.nl een vergelijking voor uw autoverzekeringen? Dan ziet u na het berekenen van de premie per verzekeraar welke beveiligingsklasse vereist is valt. Voor exclusieve auto’s, hypercars en supercars is maatwerk van toepassing.
Let op een geldig alarmcertificaat!
Heeft u een beveiligingssysteem vanaf klasse 3? Dan moet u dit jaarlijks laten keuren. Pas dan is er sprake van een gecertificeerd alarm. De verzekeraar kan bij diefstal vragen om dit (geldige) certificaat.
Auto alarm inbouwen kostenpost bij importauto
Wanneer u een auto uit bijvoorbeeld Duitsland importeert wilt u natuurlijk vooraf weten wat de totale kosten zullen zijn. Daarbij worden uiteraard de aanschaf van de importauto, de rest-BPM en de invoerkosten berekend. Wat veel mensen hierbij echter over het hoofd zien is dat verzekeraars vaak eisen stellen omtrent de beveiliging van duurdere auto's. Vaak gaat het hierbij minimaal om een SCM gecertificeerd alarmklasse 3 alarmsysteem of bij duurdere auto's om een alarmklasse 4 of 5 alarm.
In Duitsland bestaat geen certificering voor auto alarm en veel Duitse auto's hebben geen alarm. Dit geldt ook in het hogere segment. Als een importauto wel een alarmsysteem heeft dient deze minimaal SCM gecertificeerd te worden. Bij bepaalde merken of modellen auto's is dit echter helaas niet mogelijk en moet er alsnog een nieuw SCM alarmsysteem worden ingebouwd. Dit brengt uiteraard extra kosten met zich mee.
Auto alarm inbouwen
Om de kosten voor het inbouwen van een auto alarm te kunnen berekenen is het allereerst van belang te weten wat de Nederlandse nieuwprijs van de importauto zou zijn geweest en welke klasse eis uw verzekeraar hiervoor hanteert. Uw garage of importeur kan u informeren over de te verwachten extra kosten en kan de inbouw van een auto alarm gedurende het auto import proces voor u organiseren.
Inbouwstations
Er zijn in Nederland ongeveer 1.700 inbouwstations die werken met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Er is dus altijd een garage in de buurt die het benodigde certificaat af kan geven. Om een inbouwstation in de buurt te vinden kan de autobezitter terecht op Vakman.
Kentekencheck
Sommige beveiligingssystemen worden al in de fabriek ingebouwd, andere pas later. Voor beide geldt dat er pas een certificaat wordt afgegeven als een erkend installatiebedrijf de werking ervan heeft gecontroleerd en goedgekeurd. Daarnaast moet het systeem worden geregistreerd bij Kiwa SCM. Of dit is gebeurd, kunt u eenvoudig controleren door een kentekencheck te doen op de website van Kiwa SCM.
Autodiefstalcheck.nl
Via autodiefstalcheck.nl kunnen autobezitters hun kenteken invullen om te zien in welke risicoklasse de auto valt. Deze particuliere kentekencheck wordt gratis aangeboden door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid in samenwerking met VWE Automotive.
Premiekorting
Een ander voordeel van een gecertificeerd beveiligingssysteem is dat u korting kunt krijgen op de premie van uw autoverzekering. De kans dat uw auto wordt gestolen is immers een stuk kleiner! De eventuele korting hangt vaak samen met de specifieke alarmklasse (1 tot en met 5) van uw auto.
Meer informatie?
Heeft u vragen over dit artikel of wilt u weten of uw auto in aanmerking komt voor premiekorting op uw autoverzekering? Wij zoeken het graag voor u uit. Neem dus gerust contact met ons op of maak online een vergelijking voor uw autoverzekering.