Verzekering opzeggen of verlengen?

Vanaf 1 januari 2010 zit u niet meer lang vast aan een te dure verzekering. Verzekeraars stoppen namelijk met het stilzwijgend verlengen van particuliere schadeverzekeringen.

Zij moeten u voortaan tijdig melden op welke datum uw polis wordt verlengd. Ook kunt u eenvoudiger opzeggen. Dit vergroot uw keuzevrijheid, zodat u sneller profiteert van een goedkoper of beter aanbod. Honig en Honig heeft alle informatie voor u op een rij gezet.

Nieuwe regeling opzeggen en verlengen

Looptijd en opzegtermijn

  • Alle verzekeringen die na 1 januari 2010 worden afgesloten, hebben een looptijd van één jaar. Zegt u de verzekering vervolgens niet op, dan verlengt uw verzekeraar de polis met nog eens één jaar. Maar na deze verlenging kunt u de polis dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Een voorbeeld: u sluit op 14 februari 2010 een verzekering voor uw auto af. Op 3 april 2011 wilt u de autoverzekering opzeggen . Uw verzekering wordt dan op 3 mei 2011 beëindigd.
  • Wisselt u van verzekeraar, dan gaat u een nieuw contract aan. Hiervan is de looptijd ook weer één jaar. Maar na het eerste jaar geldt wederom een opzegtermijn van één maand.

Verdwijnen meerjarige contracten?
Nee, verzekeraars mogen na 1 januari 2010 nog steeds meerjarige contracten aanbieden. Bijvoorbeeld een opstalverzekering met een looptijd van 5 jaar. U moet er dan via een dubbele handtekening nadrukkelijk op worden gewezen, dat het om een langere overeenkomst gaat. U kunt een dergelijk contract niet tussentijds opzeggen. Ook niet na het eerste jaar van de overeengekomen looptijd. Pas als de gehele verzekeringsduur is verstreken, wordt het meerjarige contract omgezet in een jaarcontract (tenzij u zelf anders wenst). Vanaf dan is de verzekering pas weer dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand. NB: Sluit u een polis via Honig en Honig, dan kunt u altijd rekenen op een éénjarig contract.

Opzegtermijn lopende verzekeringen

  • Heeft u een lopende verzekering, dan kunt u vanaf 1 maart 2010 gebruik maken van de maandelijkse opzegtermijn. Let wel: de contractvervaldatum is hierin nog wel bepalend. Een voorbeeld: u heeft op 7 mei 2004 een rechtsbijstandverzekering afgesloten. U kunt dan pas vanaf 7 mei 2010 dagelijks uw polis laten beëindigen. Zegt u uw polis vervolgens op 9 juni 2010 op, dan wordt uw rechtsbijstandverzekering een maand later op 9 juli 2010 daadwerkelijk beëindigd.
  • Verzekeraars dienen hun klanten schriftelijk te informeren dat hun contract afloopt. Dat kan op twee manieren. Of uw verzekeraar kiest ervoor om alle klanten op één vastgesteld moment in één keer te informeren. Of u krijgt enkele weken voor de contractvervaldatum een brief toegestuurd. In beide gevallen dient zowel de afloop van het contract vermeld te worden, als de mogelijkheid om na die datum maandelijks op te kunnen zeggen. Bent/wordt u niet tijdig geïnformeerd, dan kunt u dit melden aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening .
  • Lopende meerjarige contracten blijven ook na 1 januari 2010 geldig. De verzekeraar zal u informeren zodra de contractvervaldatum nadert. Als u geen gebruik maakt van de opzegmogelijkheid, verlengt de verzekeraar uw meerjarige contract met één jaar. Vanaf dat moment is de polis ook weer dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand.

 

Voor welke verzekeringen geldt de nieuwe regeling?

  • De nieuwe regeling geldt alleen voor verzekeraars die lid zijn van het Verbond voor Verzekeraars en schadeverzekeringen aanbieden. De regeling geldt voor o.a. de autoverzekering , inboedelverzekering , opstalverzekering , rechtsbijstandverzekering, reisverzekering, de annuleringsverzekering en aansprakelijkheid.
  • Verzekeraars die niet zijn aangesloten bij het Verbond hebben geen verplichtingen. Zo vallen telefoonverzekeraars buiten de nieuwe regeling. Ook geldt de regeling niet voor een levensverzekering en zorgverzekering . Zorgverzekeraars informeren u nu al elk jaar vóór 19 november tegen welke voorwaarden u komend kalenderjaar verzekerd bent. U heeft dan tot en met 31 december om uw zorgverzekering op te zeggen. Vervolgens heeft u tot 1 februari de tijd om u aan te melden bij een nieuwe zorgverzekeraar.
  • De regeling gaat in op 1 januari 2010 en heeft een looptijd van drie jaar. In hoeverre de regeling dan zal worden aangepast en/of verlengd, is momenteel nog niet bekend.

 

Download onze opzegbrief
Wilt u uw verzekering opzeggen? U kunt gratis gebruik maken van onderstaande opzegbrief.

Let op!
Deze regeling geldt alleen voor particuliere schadeverzekeringen die na 1 maart 2010 zijn verlengd!

Gedragscode

De Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen zal op 1 januari 2010 in werking treden. Deze gedragscode bevat verplichtingen voor schadeverzekeraars die particuliere verzekeringen aanbieden. Veelgestelde vragen over de regeling leest u hieronder. Voor de precieze inhoud van de regeling verwijzen wij naar regeling zelf.

Wat houden de nieuwe regels in?
Uitgangspunt voor het afsluiten van nieuwe particuliere schadeverzekeringsovereenkomsten is dat het vanaf 1 januari 2010 eenjarige contracten zijn. Wanneer de verzekeraar met de klant een langere termijn wil overeenkomen, zal de klant hiermee akkoord moeten gaan door middel van een dubbele handtekening. Op deze manier bieden verzekeraars aan hun klanten duidelijkheid, vrijheid en gemak. Ook bepalen de regels dat de verzekeraar zijn klant moet informeren over de verlenging van zijn overeenkomst. Het stilzwijgend verlengen van verzekeringsovereenkomsten is dus niet meer toegestaan. Voor jaarcontracten geldt dat deze na verlenging voor de consument dagelijks opzegbaar zijn met inachtneming van één maand opzegtermijn. Wanneer een meerjarige overeenkomst wordt verlengd, dan wordt deze automatisch omgezet in een jaarcontract dat maandelijks opzegbaar is voor de consument. Wanneer de consument bij verlenging wederom een meerjarige overeenkomst wenst, dan zal hij hiervoor ook weer de extra handtekening moeten zetten.

Voor bestaande contracten geldt dat deze ook na 1 januari 2010 doorlopen tot hun contractsvervaldatum. De verzekeraar is verplicht bij verlenging van de overeenkomst de klant over de verlenging te informeren. Voor contracten die na 1 januari 2010 worden afgesloten, geldt ook de verplichting om de klant te informeren over de verlenging van zijn contract.

Het uitgangspunt van de regeling is een eenjarig contract. Betekent dit dat er geen meerjarige contracten meer mogen worden gesloten?
Ook na 1 januari 2010 mogen er nog contracten voor meerdere jaren worden afgesloten. Wanneer de consument dus graag een contract voor meerdere jaren met zijn verzekeraar wil afsluiten, dan kan dit. Hiervoor zal de klant een extra handtekening moeten zetten, de zogenaamde 'dubbele handtekening'. Het is belangrijk dat de klant weet voor welke periode hij een contract heeft met zijn verzekeraar.

Wanneer een klant een 5-jarig contract heeft afgesloten, kan hij die na 1 januari 2010 omzetten in een eenjarig contract?
De Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen verplichten verzekeraars niet om bestaande contracten (contracten die voor 1 januari 2010 zijn afgesloten) om te zetten naar eenjarige contracten. Het contract blijft lopen tot de afgesproken contractsvervaldatum. Voor deze datum zal de verzekeraar zijn klant moeten informeren over de verlenging van de overeenkomst. Na verlenging zal de overeenkomst automatisch worden omgezet in een jaarcontract dat dagelijks opzegbaar is voor de klant met een opzegtermijn van één maand. Wanneer de klant dan na verlenging weer een contract voor meerdere jaren wil, dan zal hij hiervoor de dubbele handtekening moeten zetten. Wanneer de klant voor een meerjarig contract kiest, dan heeft hij geen dagelijks opzeggingsrecht. De klant kan zijn verzekeraar wel altijd om contractsduurverkorting vragen. De beslissing blijft echter aan de verzekeraar om aan dit verzoek van de klant te voldoen.

Hoe gaat het geïnformeerd verlengen in zijn werk?
Het is de bedoeling dat de verzekeraar tijdig zijn klant informeert over de verlenging van het verzekeringscontract. Wat onder tijdig moet worden verstaan, laat het Verbond over aan zijn leden. Verzekeraars moeten zelf bepalen wat tijdig is en op welke wijze zij hun klanten informeren. Uitgangspunt is dat de klant weet dat zijn contract verlengd gaat worden en voor welke termijn dit gebeurt. Daarbij is het ook van belang dat de klant op zijn dagelijkse opzeggingsrecht wordt gewezen. Wanneer de klant niet of niet tijdig wordt geïnformeerd, dan kan hij hierover een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (www.kifid.nl ). Het Klachteninstituut zal dan de zaak beoordelen.

Een klant heeft een eenjarig contract dat al een aantal keer stilzwijgend is verlengd in het verleden, wanneer wordt deze opzegbaar voor de klant?
Het contract van de klant zal doorlopen totdat deze wederom verlengd zal worden in het jaar 2010. De verzekeraar zal de klant moeten informeren over de verlenging van het contract de eerste keer dat deze verlengd zal worden. Na deze verlenging is het contract voor de klant dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand.

Waarom gelden de regels alleen voor schadeverzekeringen?
Schadeverzekeringen zijn andere verzekeringen dan bijvoorbeeld inkomensverzekeringen of levensverzekeringen. Voor levensverzekeringen en zorgverzekeringen gelden andere (wettelijke) regels dan voor schadeverzekeringen. De regels die nu gemaakt zijn voor schadeverzekeringen, kunnen dan ook niet direct voor bijvoorbeeld levensverzekeringen gaan gelden, omdat dat een ander soort verzekeringen zijn. Binnen het Verbond wordt wel gekeken naar die andere soort verzekeringen, om ook voor deze groep een zo klantvriendelijk mogelijk beleid te kunnen realiseren.